Popelářský vůz na elektropohon
17. 8. 2022

SAKO Brno má první popelářský vůz v ČR, který je 100% na elektřinu

První nákladní automobil pro svoz odpadu, který je plně na elektrický pohon, máme k vidění v Brně. Jde o Volvo FE Electric, patří městské společnosti SAKO Brno a do brněnských ulic poprvé vyjel v úterý 16. srpna 2022 o šesté hodině ranní.

První svého druhu v republice

Sváží odpad zejména v městských částech Židenice, Slatina a Černovice. Jeho předností je extrémně tichý chod, nízké provozní náklady, nulová závislost na fosilních energiích a nekompromisně ekologický provoz.

„Zatímco typický popelářský vůz, jemuž se v hantýrce říká kukačka, najede měsíčně něco přes dva tisíce kilometrů, přičemž spálí přibližně 450 litrů nafty týdně, tento vůz je plně bez emisí, bez zápachu nafty, nevypouští žádné oxidy dusíku ani emise CO2.

Pro popelářský vůz na naftu je typická především „vůně“ spalované nafty a hluk nastartovaného motoru. Náročné na spotřebu je především neustálé rozjíždění a zastavování během sběru odpadu. Zato elektrická kukačka se se ulicí pohybuje takřka neslyšně a bez výfukových plynů. Z popelářského vozu na elektřinu slyšíte už jenom brzdy, signál při zařazení zpátečky a zvuk vysypávání obsahu nádob.

V příštích letech bude SAKO Brno postupně přecházet na vozy s alternativním pohonem, ať již na elektřinu, či dokonce na vodík. Energii pro nabíjení svého vozového parku bude SAKO Brno brát z vlastních zdrojů. Využívat chce  jednak rostoucí sítě městské fotovoltaiky a také provozu brněnské „spalovny“, přesněji Zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO SAKO), které z odpadů umí vyrábět teplo a elektrickou energii.

Image
Popelářský vůz na elektropohon

Volvo FE Electric - technické parametry 1. popelářského vozidla s elektrickým pohonem a lineární lisovací nástavbou

Prvky​Volvo FE Electric
Hnací ústrojí 2 elektromotory, dvourychlostní převodovka
MotorElektrický motor o  max. výkonu  400 kW, bezemisní
VýkonTrvalý výkon až 225 kW (300 k)
Kapacita akumulátorů265 kWh, 4 akumulátory
Doba nabíjení
plné nabití
11 h střídavým proudem (22 kW)
2 h stejnosměrným proudem (150 kW)
Dojezd vozidla při –10°C
a s maximálním využitím nástavby
 min. 70 km
Celková  hmotnost soupravy27 000 kg
Automatický vyklápěčElektricky poháněný
Vyklápění pomocí hřebenuPro nádoby od 110 litrů (popelnice) po  1 100 litrů (kontejner)
Další specifikace:Barevný kamerový systém s LCD monitorem v kabině řidiče, bezpečnostní hmotnostní čidla, bezpečnostní stop tlačítka, zábleskové LED majáky, elektricky  ovládaná okna,  vyhřívané čelní sklo, vzduchem odpružená sedadla, servis podvozku Volvo je zajištěn plným servisním kontraktem Volvo GOLD
První popelářský vůz na elektřinu v ČR

Další novinky

Máte nějaké dotazy?

Každý den svážíme odpad z černých popelnic do zařízení na energetické využití odpadu, kde jej měníme v čistou energii, která se vrací do vašich domovů

Všechny kontakty

Spalovna